Strategia rozwoju
 
  1. Badania ankietowe 
  2. Misja, domeny, wartości, standardy zachowań 
  3. Analiza SWOT 
  4. Strategia rozwoju 

4. Strategia rozwoju: przedsiębiorczość i rynek usług
 
ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I RYNKU USŁUG
 
Opis pożądanego stanu docelowego:
  • Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Gminy - jako rozliczana corocznie z efektów działalności agenda Urzędu Miasta i Gminy, zatrudniająca młodych, wykształconych (kierunki ekonomiczne, jęz. obce) i energicznych ludzi. Sfery działalności Stowarzyszenia:
  • Organizowanie szkoleń dla początkujących przedsiębiorców z zakresu procedur zakładania i prowadzenia własnych działalności gospodarczych;
  • Pomoc w zakresie obsługi prawnej oraz księgowo-rachunkowej dla lokalnych podmiotów gospodarczych;
  • Monitorowanie i udzielanie informacji o aktualnych możliwościach kredytowych oraz o działalności regionalnych funduszy poręczeniowych i podobnych organizacji parafinansowych;
  • Udzielanie informacji o możliwościach tworzenia grup producenckich (np. w sferze działalności rolniczej, agroturystycznej, produkcji zdrowej żywności, etc.)
  • Opracowanie całościowych ofert: inwestycyjnej (przeznaczonej dla inwestorów zewnętrznych oraz lokalnych przedsiębiorców - informacje o wolnych terenach inwestycyjnych, ich przeznaczeniu, formie oddania w użytkowanie, dostępności komunikacyjnej, uzbrojeniu, etc.) oraz targowej (z przeznaczeniem do udziału w targach i wystawach - promocja gminy i jej przedsiębiorczości);
  • Przyciąganie inwestorów zewnętrznych z określonych branż gospodarczych zgodnie z preferencjami lokalnymi i specyfiką środowiska naturalnego gminy (np. poprzez rozsyłanie ofert inwestycyjnych zagospodarowania terenu do konkretnych firm z terenu kraju i z zagranicy);
  • Udział w targach wraz z reprezentacją lokalnego środowiska przedsiębiorców oraz profesjonalną ofertą promocyjną gminy;
  • Monitorowanie i pozyskiwanie środków zewnętrznych na działalność statutową oraz na realizację własnych programów związanych z rozwojem miejscowej przedsiębiorczości;
  • Wydzielone w planie zagospodarowania przestrzennego tereny inwestycyjne pod poszczególne rodzaje działalności gospodarczej - preferencje dla działalności przestrzegających zasad ochrony środowiska, małokubaturowych, nieinwazyjnych (działalność produkcyjna, przetwórcza, turystyczna i rekreacyjna, usługowa i handlowa) - doprowadzenie infrastruktury technicznej do wydzielonych terenów inwestycyjnych;
  • Stabilny system ulg i preferencji podatkowych dla nowo powstających podmiotów gospodarczych - szczególnie w sferze działalności produkcyjnej i usługowej (głównie ze względu na stosunkowo dużą liczbę zatrudnianych osób oraz dość dobrze już rozwiniętą bazę handlową);
  • Współpraca pomiędzy organizacjami przedsiębiorców a Urzędem Miasta i Gminy poprzez wspólną organizację promocji miejscowych produktów i usług, organizację konkursów na najlepszego biznesmena roku - integracja środowiska przedsiębiorców;
  • Fundusz gwarancyjny dla początkujących biznesmenów - organizacja na bazie porozumienia międzygminnego na szczeblu powiatu;
  • Duże gospodarstwa rolne - wykorzystanie specyfiki terenu (duży udział użytków zielonych) do produkcji mleka i żywca wołowego;
  • Zgodny i zrównoważony rozwój podstawowej gałęzi gospodarczej gminy - przemysłu drzewnego wraz ze wzrostem usług turystycznych;
  • Rozwinięty lokalny przemysł pamiątkarski, bazujący na miejscowym folklorze i tradycjach;
CEL STRATEGICZNY:
 
STWORZENIE OPTYMALNYCH WARUNKÓW DO ROZWOJU LOKALNYCH FIRM ORAZ DO POWSTAWANIA NOWYCH PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH W PISZU.
 
Cel operacyjny: Opracowanie procedur prawnych warunkujących rozwój przedsiębiorczości i rynku usług.
 
Zadania:
  • Określenie strategii polityki gruntowej na terenie Miasta i Gminy Pisz - wypracowanie stałych zasad i kryteriów gospodarowania gruntami;
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz
Termin: do końca 2000 roku
Prace organizacyjne: Wydział Architektury i Budownictwa, Wydział Geodezji
  • Uporządkowanie struktury zagospodarowania przestrzennego terenu miasta i gminy ze szczególnym uwzględnieniem lokalizacji terenów pod działalność gospodarczą - wydzielenie działek inwestycyjnych z uwzględnieniem warunków ekonomicznych, architektonicznych i historyczno-kulturowych;
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz
Termin: do końca 2001 roku
Prace organizacyjne: Wydział Architektury i Budownictwa, Wydział Geodezji
  • Przyjęcie Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego dla Miasta i Gminy Pisz uwzględniającego określoną strategię polityki gruntowej;
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz
Termin: do końca III kwartału 2000 roku
Prace organizacyjne: Wydział Architektury i Budownictwa, Wydział Geodezji
  • Podjęcie działań zmierzających do stopniowej prywatyzacji mienia komunalnego dzierżawionego obecnie przez lokalnych przedsiębiorców i spółki gminy (ustalenie warunków i przygotowanie oferty dla dzierżawców i przedsiębiorców) - określenie kierunków prywatyzacji, stwarzając warunki do szybkiego wzrostu prywatnych nakładów inwestycyjnych na rzecz sieci infrastruktury handlowo-usługowej zmierzających do poprawy estetyki miasta;
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz, Rada Miejska
Termin: do końca II kwartału 2000 roku
Prace organizacyjne: Komisje Rady Miejskiej, Zarząd Miasta i Gminy Pisz
  • Utworzenie Funduszu Celowego ze środków uzyskiwanych dzięki prywatyzacji mienia komunalnego oraz opracowanie przejrzystego planu realizacyjnego, warunkującego wydatkowanie tych środków na inwestycje w sferze przedsiębiorczości (a nie na konsumpcję bieżącą). Przykładowe obszary działalności inwestycyjnej gminy finansowane przez Fundusz Celowy: uzbrajanie terenów inwestycyjnych i mieszkaniowych, nabywanie terenów, przejmowanie gruntów, etc.;
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz, Rada Miejska
Termin: do końca II kwartału 2001 roku
Prace organizacyjne: Komisje Rady Miejskiej - Gospodarcza i Finansowa, Burmistrz Gminy i Miasta Pisz, Piskie Towarzystwo Gospodarcze
  • Opracowanie systemu ulg i preferencji podatkowych dla nowo powstających podmiotów gospodarczych oraz firm zwiększających zatrudnienie na lokalnym rynku pracy;
Odpowiedzialność: Rada Miejska
Termin: do końca 2000 roku
Prace organizacyjne: Komisje Rady Miejskiej - Finansowa, Zarząd Gminy i Miasta Pisz, Piskie Towarzystwo Gospodarcze
  • Opracowanie - zgodnego z przepisami prawnymi i uwarunkowaniami ekonomicznymi - systemu preferencji inwestycyjnych dla firm miejscowych;
Odpowiedzialność: Rada Miejska
Termin: do końca 2000 roku
Prace organizacyjne: Komisje Rady Miejskiej - Finansowa, Zarząd Gminy i Miasta Pisz, Piskie Towarzystwo Gospodarcze
  • Utworzenie struktury koordynującej wdrażanie strategii rozwoju gminy (około 10 osób) złożonej z przedstawicieli Urzędu Gminy i Miasta Pisz (Burmistrz, członkowie Zarządu Gminy i Miasta, przedstawiciele Rady Miejskiej, Kierownicy Wydziałów) oraz zespołu ds. planowania strategicznego biorącego udział w przygotowywaniu dokumentu strategii (przedstawiciele organizacji pracodawców, związków zawodowych, rolników, konsumentów) - określenie zasad działania oraz relacji i przekazywania informacji (sprawozdań) Radzie Miejskiej;
Odpowiedzialność: Rada Miejska powołująca strukturę koordynującą
Termin: wrzesień-październik 2000 roku
Prace organizacyjne: Rada Miejska - Przewodniczący Rady Miejskiej

 
Cel operacyjny:
Przyciąganie inwestorów zewnętrznych oraz aktywizowanie lokalnych przedsiębiorstw, reprezentujących branże gospodarcze zgodne z głównymi kierunkami rozwoju gminy o nieinwazyjnym (małokubaturowym) charakterze przestrzennym, respektujących zasady ochrony środowiska.
 
Zadania:
  • Powołanie podległej bezpośrednio Burmistrzowi komórki promocji inwestycji i rozwoju gospodarczego - pełnomocnictwo do oficjalnego reprezentowania gminy przed inwestorami, odpowiedzialność za pozyskiwanie inwestorów zewnętrznych;
Odpowiedzialność: Burmistrz, Zarząd Gminy i Miasta Pisz
Termin: do końca 2000 roku
Prace organizacyjne: Burmistrz, Zarząd Gminy i Miasta Pisz
  • Reorganizacja Wydziału Inwestycyjnego oraz Wydziału Promocji w Urzędzie Gminy i Miasta z uwagi na zmianę roli i charakteru pracy oraz większy zakres obowiązków wynikających ze strategii rozwoju (intensywna działalność promocyjna, pozyskiwania inwestorów, turystów, aplikowanie po środki pomocowe na realizację programów wydziałowych);
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz
Termin: październik 2000 roku
Prace organizacyjne: Burmistrz, Zarząd Gminy i Miasta Pisz, Kierownicy Wydziałów
  • Udział w branżowych targach gospodarczych z profesjonalną ofertą inwestycyjną i promocyjną Pisza, skierowaną na przyciągnięcie inwestorów reprezentujących przemysł drzewny, turystyczny, przetwórstwa rolno-spożywczego, produkcji zdrowej żywności;
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz
Termin: ciągły charakter prac
Prace organizacyjne: Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, powstałe na bazie strategii rozwoju Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Gminy (Agencja Rozwoju Pisza)
  • Stworzenie warunków rozwoju dla ludzi z inicjatywą poprzez doradztwo i pomoc (np. ulgi podatkowe) w organizowaniu branżowych grup producenckich w takich sferach działalności gospodarczej jak: produkcja żywca wołowego, produkcja mleka, produkcja zdrowej żywności, a także w działalności agroturystycznej, turystycznej i hotelarskiej.
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz
Termin: ciągły charakter prac
Prace organizacyjne: Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska, Wydział Finansowy, powstałe na bazie strategii rozwoju Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Gminy (Agencja Rozwoju Pisza)
  • Podjęcie działań zmierzających do wykorzystania regionalnej niszy rynkowej w zakresie produkcji pamiątek - stworzenie optymalnych warunków dla rozwoju przemysłu pamiątkarskiego, obejmującego zasięgiem obszar całych Mazur;
Odpowiedzialność: Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji
Termin: ciągły charakter prac
Prace organizacyjne: Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, Muzeum Ziemi Piskiej, Piski Dom Kultury, powstałe na bazie strategii rozwoju Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Gminy (Agencja Rozwoju Pisza)
  • Nawiązanie współpracy z inwestorami krajowymi i zagranicznymi produkującymi modne towary użytkowe z trzciny (meble mieszkaniowe, meble ogrodowe, produkty pamiątkarskie, etc.) - wykorzystanie dużych zasobów naturalnych trzciny oraz taniej siły roboczej na terenie gminy;
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz
Termin: 2001 rok - ciągły charakter prac
Prace organizacyjne: Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska, powstałe na bazie strategii rozwoju Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Gminy (Agencja Rozwoju Pisza)
  • Nawiązanie współpracy z inwestorami krajowymi i zagranicznymi działającymi w sektorze ciepłowniczym - wykorzystanie potencjału bogatych złóż odpadów drzewnych - program ciepłownictwa z wykorzystaniem odpadów oraz odnawialnych źródeł energii;
Odpowiedzialność: Zarząd Gminy i Miasta Pisz
Termin: 2001 rok
Prace organizacyjne: Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, lokalne przedsiębiorstwa branży drzewnej, Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska

 
Cel operacyjny:
Kontynuacja inwestycji infrastrukturalnych warunkujących rozwój przedsiębiorczości i rynku usług.
 
Zadania:
  • Utworzenie silnego lobby na rzecz budowy obwodnicy miasta Pisza wraz z nową przeprawą mostową.
Odpowiedzialność: Burmistrz, Rada Miejska, Zarząd Gminy i Miasta Pisz
Termin: ciągły charakter prac
Prace organizacyjne: Wydział Gospodarki Komunalnej i Inwestycji, Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, Burmistrz, radni, członkowie Zarządu
  • Poprawa jakości dróg na obszarze miasta Pisza oraz na terenach wiejskich.
     
    Inwestycje realizowane obecnie:
     
    • droga we wsi Rakowo, przewidywany koszt realizacji: 105.000 zł;
    • budowa dróg gminnych (Snopki, Uściany), przewidywany koszt realizacji: 100.000 zł;
    • budowa ulic na terenie miasta Pisza (ulice Tuwima i Targowa), przewidywany koszt realizacji: 270.000 zł;
    • budowa chodników (ulica Młodzieżowa), przewidywany koszt realizacji: 80.000 zł;
    • partycypacja w kosztach budowy drogi powiatowej we wsi Bogumiły, koszt partycypacji: 80.000 zł;
    • budowa przystanków (miejscowości: Turowo, Bogumiły, Rakowo Piskie), przewidywany koszt realizacji: 55.000 zł;
    • oświetlenie ulic, modernizacja oświetlenia ulicznego (w tym ulica Wołodyjowskiego), przewidywany koszt realizacji: 90.000 zł;

     
    Inwestycje przewidziane do realizacji na lata 2001-2002
     
    • modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie gminy Pisz, przewidywany koszt realizacji: 90.000 zł;
    • kontynuacja budowy ulic Tuwima i Targowej w Piszu, przewidywany koszt realizacji: 1.010.000 zł;
    • kontynuacja budowy dróg we wsiach Uściany i Snopki, przewidywany koszt realizacji: 960.000 zł;
    • budowa ulicy Piłsudskiego w Piszu, przewidywany koszt realizacji: 707.000 zł;

     
  • Uzbrajanie (wodociągi, kanalizacja, ciepłownictwo) atrakcyjnych terenów wiejskich pod inwestycje turystyczne w kooperacji z zainteresowanymi inwestorami - poprawa jakości życia mieszkańców na wsi.
     
    Inwestycje realizowane obecnie:
     
    • budowa wodociągów na terenach wiejskich, wsie: Imionek, Babrosty-Łupki, Zdory;
    • modernizacja oczyszczalni ścieków, przewidywany koszt realizacji: 100.000 zł;
    • budowa kolektora sanitarnego przy ulicy Jagiełły w Piszu, przewidywany koszt realizacji: 60.000 zł;
    • budowa kanalizacji sanitarnej (wieś Jagodne, Snopki, Os. Łupki, ulica Orzeszkowej), przewidywany koszt realizacji: 370.000 zł;

     
    Inwestycje przewidziane do realizacji na lata 2001-2002
     
    • budowa kanalizacji sanitarnej na terenie miasta Pisz - ulice: Świerczewskiego, Żeromskiego, Usługowa, przewidywany koszt realizacji - 370.000 zł;
    • budowa sieci wodociągowej w Babrostach - m. Łupki, przewidywany koszt realizacji: 400.000 zł;
    • budowa kolektora sanitarnego we wsi Wiartel Mały, przewidywany koszt realizacji: 180.000 zł;
    • budowa kanalizacji sanitarnej we wsi Zdory - Pisz, przewidywany koszt realizacji: 2.300.000 zł;
    • budowa kolektora deszczowego przy ulicach Długiej, Pionierów i Batorego w Piszu, przewidywany koszt realizacji: 1.620.000 zł;
    • Modernizacja systemu ciepłowniczego w Piszu, przewidywany koszt realizacji: 21 257 200 zł;

     
    Odpowiedzialność: Rada Miejska, Zarząd Miasta i Gminy Pisz - negocjacje z potencjalnymi inwestorami branży turystyczno-rekreacyjnej
    Termin: prace do realizacji po dokładnym wydzieleniu działek inwestycyjnych na atrakcyjnych turystycznie obszarach gminy
    Prace organizacyjne: Wydział Gospodarki Komunalnej i Inwestycji, Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, przedsiębiorcy zainteresowani inwestowaniem w branżę turystyczno-rekreacyjną na terenie gminy Pisz

     
  • Zwiększanie gęstości sieci energetycznej, niezbędnej dla nowych inwestycji oraz dla perspektywicznych terenów budownictwa wypoczynkowego i mieszkaniowego na terenie gminy;
     
    Inwestycje realizowane obecnie:
     
    • partycypacja przy wykonaniu przyłączy energetycznych, przewidywany koszt realizacji: 30.000 zł;

     
    Odpowiedzialność: Rada Miejska, Zarząd Miasta i Gminy Pisz
    Termin: ciągły charakter prac
    Prace organizacyjne: Wydział Gospodarki Komunalnej i Inwestycji, Rejonowy Zakład Energetyczny, partycypacja kosztów przez potencjalnych inwestorów

     
  • Przygotowanie studium wykonalności dla budowy nowego wysypiska śmieci oraz wskazanie potencjalnego miejsca lokalizacji - możliwość współpracy na szczeblu międzygminnym, powiatowym;
     
    Odpowiedzialność: Zarząd Miasta i Gminy Pisz
    Termin: do końca II kwartału 2001 roku
    Prace organizacyjne: Wydział Gospodarki Komunalnej i Inwestycji, Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska

 
CEL STRATEGICZNY:
 
NAWIĄZANIE ŚCISŁEJ, WIELOPOZIOMOWEJ WSPÓŁPRACY POMIĘDZY ORGANIZACJAMI ZRZESZAJĄCYMI PISKICH PRZEDSIĘBIORCÓW A WŁADZAMI SAMORZĄDOWYMI.
 
Cel operacyjny:
Promocja i aktywizacja środowiska przedsiębiorczości w gminie Pisz.
 
Zadania:
  • Utworzenie na terenie gminy Pisz Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Gminy (Agencji Rozwoju Pisza) w formie rozliczanej corocznie z efektów działalności agendy Urzędu Miasta i Gminy, zatrudniającej młodych, wykształconych (kierunki ekonomiczne, znajomość jęz. obcych) i energicznych ludzi. Sfery działalności Stowarzyszenia:
  • Organizowanie we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy, Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego szkoleń dla początkujących przedsiębiorców z zakresu procedur zakładania i prowadzenia własnych działalności gospodarczych - udział w pozyskiwaniu środków zewnętrznych, identyfikowanie uczestników szkoleń;
  • Udzielanie informacji w zakresie doradztwa prawnego oraz księgowo-rachunkowego dla tworzących się podmiotów gospodarczych;
  • Monitorowanie i udzielanie informacji o aktualnych możliwościach kredytowych oraz o działalności regionalnych funduszy poręczeniowych i podobnych organizacji parafinansowych;
  • Udzielanie informacji o możliwościach tworzenia grup producenckich (np. w sferze działalności rolniczej, agroturystycznej, produkcji zdrowej żywności, etc.)
  • Stworzenie baz danych o podmiotach gospodarczych zarejestrowanych w systemie REGON na terenie Powiatu Piskiego oraz o rynkach zbytu;
  • Udział w opracowaniu - wspólnie z przedstawicielami lokalnych przedsiębiorstw - całościowych ofert: inwestycyjnej (przeznaczonej dla inwestorów zewnętrznych oraz lokalnych przedsiębiorców - informacje o wolnych terenach inwestycyjnych, ich przeznaczeniu, formie oddania w użytkowanie, dostępności komunikacyjnej, uzbrojeniu, etc.) oraz targowej (z przeznaczeniem do udziału w targach i wystawach - promocja gminy i jej przedsiębiorczości);
  • Przyciąganie inwestorów zewnętrznych z określonych branż gospodarczych zgodnie z preferencjami lokalnymi i specyfiką środowiska naturalnego gminy (np. poprzez rozsyłanie ofert inwestycyjnych zagospodarowania terenu do konkretnych firm z terenu kraju i z zagranicy);
  • Udział w targach wraz z reprezentacją lokalnego środowiska przedsiębiorców oraz profesjonalną ofertą promocyjną gminy;
  • Monitorowanie i pozyskiwanie środków zewnętrznych na działalność statutową oraz na realizację własnych programów związanych z rozwojem miejscowej przedsiębiorczości;
Odpowiedzialność: Burmistrz, radni, zainteresowani lokalni przedsiębiorcy i liderzy społeczni
Termin: do końca 2000 roku
Prace organizacyjne: Zarząd Miejski, Burmistrz, Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, przedsiębiorcy, liderzy społeczni
  • Powołanie otwartego zespołu fachowców z dziedziny zarządzania i marketingu na bazie przedstawicieli władz samorządowych oraz ekspertów z miejscowych firm, zajmującego się wspólnym rozstrzyganiem problemów gospodarczych gminy, konstruowaniem wspólnych przedsięwzięć promocyjnych;
Odpowiedzialność: Rada Miejska, Zarząd Gminy i Miasta Pisz, kierownictwo największych piskich przedsiębiorstw
Termin: do końca 2000 roku
Prace organizacyjne: Rada Miejska - zaproszenie menadżerów piskich przedsiębiorstw do powołania wspólnego zespołu perspektywicznego rozwoju gminy
  • Organizacja pod auspicjami Urzędu Gminy i Miasta konkursów aktywizujących i integrujących środowisko przedsiębiorców, np.: na najlepszego, piskiego biznesmena roku, charytatywne bale, etc.;
Odpowiedzialność: Burmistrz, Rada Miejska - Przewodniczący Rady Miejskiej
Termin: pierwszy konkurs pod koniec 2001 roku - oceniający wyniki przedsiębiorców za rok 2001 - impreza cykliczna
Prace organizacyjne: Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, Piskie Towarzystwo Gospodarcze
  • Zacieśnienie współpracy gospodarczej z niemieckim, partnerskim okręgiem Schleswig-Flensburg w zakresie promocji, szkolenia kadr, wymiany doświadczeń, realizacji inwestycji gminnych, etc.;
Odpowiedzialność: Burmistrz, Zarząd Gminy i Miasta
Termin: ciągły charakter prac
Prace organizacyjne: Samodzielne Stanowisko ds. Promocji i Informacji, Zarząd Gminy i Miasta

 

aktualności | urząd | o mieście | region | turystyka | inwestycje | firmy | kontakt
polski deutsch english
www.pisz.pl www.pisz.pl www.pisz.pl www.pisz.pl